Ellens veg

Tre kvinner med godt hjertelag er beæret med navn på veger i Kongsvinger. Veiene er Ellens veg, Marthe Plassens veg og Søster Nellas veg.

Ellens veg

Ellen Christensdatter Digerud (1835 – 1920). Ellen Digerud eller Mor Digerud, som hun ble kalt i sin samtid, var en rikt utrustet kvinne. Det er skrevet om henne at hun viste stor omsorg for sine medmennesker og engasjerte seg i fattigpleien i kommunen.

Dette var i en tid uten trygdeordninger og kommunalt støtteapparat, og det var stort behov for privat veldedighet. Ellen Digerud tok selv til seg flere fattige og foreldreløse barn som vokste opp hos henne.

Hun var dypt religiøs og levende opptatt av samfunnsspørsmål, spesielt i avholdssaken. Ellen Digerud skrev flere dikt, blant annet ”Høsten” i 1912, året før alminnelig stemmerett for kvinner ble innført. Diktet hadde dette som tema.

Kilder ”Bli med i gata”, Knut Ingar Hansen (2001), Vinger bygdebok I og Glåmdalen 13.05.1999.
Se Ellens veg i Google Maps

Marthe Plassens veg

Marte Plassen til høyre og Johanne

Marte Nilsdatter Stæringen (1834 – 1919) var født på Vestmarka. I omlag 35 år bodde Marte hos Johanne Plassen på øvre Kurud og ble derfor kalt Marte Plassen. Der hadde hun gratis losji. Gutua som ble til Marte Plassens veg, gikk forbi dette stedet.

Marte var det de kalte legdekjerring. Folk gikk ofte til henne om de trengte hjelp og lindring for helseplager. Marte hjalp mange, særlig de med revmatiske smerter. Om sommeren samlet hun blomster og annet grønt til kurbad for sjuke, og mange kunne fortelle at dette virket.

I bind 2 av Vinger bygdebok kan vi lese dette om Marte: «Hun var vel kjent og velsett der hun vanket om i nabolaget og nede i byen med såpe og andre småting som hun hadde å selge. Litt spådom kunne hun også gi seg av med, og det var de som mente hun kunne «signe» om det skulle trenges. Blid og godlynt var hun bestandig, og skinnende ren som hun skulle være nyvasket med et av sine egne såpestykker».

Til hennes 85-årsdag skrev Indlandsposten blant annet dette: ” Til mat, ved og litt tobakk har Marte kommunal pensjon”.

Kilder: Austmarka historielags medlemsblad nr.107 /Vinger bygdebok 2 /Indlandsposten
Les mer om Marthe Plassen på KVHs nettsider
Se Marhte Plassens veg i Google Maps
Se vegen i Street View

Søster Nellas veg

Petronelle Håkegård (1989-1960)
Den lille veistubben som har fått navnet Søster Nellas veg, ligger bare noen titalls meter fra Heberheimen. Opprinnelig var dette Vinger tuberkulosehjem, som ble lagt ned i 1951. Fram til HVPU-reformen  i 1991 var hjemmet bolig for psykisk utviklingshemmede.

Søster Nella tilbrakte mesteparten av sin arbeidsdag som bestyrerinne ved denne institusjonen. Hun blir husket som en myndig og vennlig dame, og hennes omsorg for medmennesker ble lagt merke til. Her i byen ble hun aldri kalt annet enn søster Nella, men hennes egentlige og fulle navn var Petronelle Håkegård.

Hun var født på Røros, og i 5-6 års alderen flyttet hun og familien nordover til Kåfjord i Alta. Som ung arbeidet Petronelle som tjenestejente på Halddetoppen i Alta, der verdens første faste nordlyssenter var anlagt. Hun fant imidlertid ut at hun ville utdanne seg til sykepleier, noe som etter hvert førte henne til Kongsvinger.

Søster Nella døde her, men er gravlagt der hun tilbrakte mye av sin barndom og ungdomstid – i Kåfjord. På hennes gravminne står skrevet: Sykepleierske Nella Håkegård, Kongsvinger.

Kilder: Altaboken 2006 / Glåmdalen 05.07.1999 / Bildeeier: Karin H. Mikkelsen
Se Søster Nellas veg i Google Maps