Kongsvinger blanda kor

Jorunn Pedersen

På folkemunne omtales koret som blandakoret, og stiftelsesdatoen er 27. januar 1976. Den vinterkvelden møtte det opp 63 personer som hadde lyst til å synge i kor, i musikkrommet på Tråstad ungdomsskole.

Initiativtaker

Initiativtaker var Eli Helene Skogvoll. Hun er sanger og pedagog og gikk med en dirigentspire i seg. Hennes ønske var å få til et stort kor i Kongsvinger. Det ønsket ble oppfylt allerede første kvelden! Raskt kom flere til, slik at koret i startfasen besto av ca. 70 sangere.  Det var en broket forsamling som var samlet, og de fleste hadde nok ingen erfaring med korsang. Nå var det opp til Eli å få «fasong» på koret. Interessen var stor blant deltakerne, og målbevisst arbeid viste seg igjen å bringe resultater. Da koret fire måneder etter oppstart deltok på Glåmdal Sangerlags sangerstevne, var det en spent og nok engstelig forsamling som inntok scenen. Etter kritikkene å dømme hadde koret greidd seg bra. I sin kritikk uttalte Erik Svenke Solum: «…….det var et hyggelig møte med et nytt kor. Koret viste glede og hadde nok ikke skjønt hvor alvorlig korsang er»!

Glåmdal Sangerlag eksisterer ikke lenger. Det gjør i høyeste grad Kongsvinger blanda kor.  I år (2019) fyller koret 43 år og jobber stadig målbevisst med å bli bedre. I denne perioden har koret vært gjennom mange høydepunkter med reiser i inn- og utland og ikke minst konsertopplevelser. Korets første tur gikk til Tomrefjord songlag i Romsdal.

Større utfordringer

Etter det skulle det bli større utfordringer for koret. Vi reiste i juni 1979 til Trondheim som representanter for Glåmdal Sangerlag. Det var landssangerstevne, og Norges Korforbund feiret 50-års jubileum. Koret var satt opp til å synge blant annet i Nidarosdomen, og som siste kor i den konserten sang koret «Zadok the Priest» av Georg Friedrich Händel. Domorganist Ragnar Røgeberg fra Hamar var med på turen, og med ham ved orgelet og Eli som iherdig dirigent ble resultatet veldig bra. Før konserten ga Eli koret følgende beskjed: «Følg ikke orgelet, følg meg, for lyden tar tid her!» Koret fikk stående applaus fra et entusiastisk publikum.

Landssangerstevne i Kongsvinger

I 1988 var Kongsvinger blanda kor i samarbeid med Gruekoret ansvarlige for landssangerstevnet på Kongsvinger. «Glåmklang 88» var stikkordet, og det ble et vellykket tredagers arrangement. Tre steder i Norge arrangerte sangerstevne samtidig, men hvor var det sola skinte? Jo, det var på 2000 sangere i Kongsvinger.

De første årene i blandakorets historie har lagt grunnlaget for et levedyktig kor i Kongsvinger. Koret har i alle år satset på dirigenter som har gode kunnskaper innen musikk, sang og teknikker som de kan formidle til koret. Dette igjen har ført til at koret opp igjennom årene har hatt samarbeid og konserter med mange kjente artister: Erik Bye og Sjømannskoret, Sissel Kyrkjebø, Göran Fristorp, Sølvguttene, Håvard Gimse og han «med alle tommeltotta» Halvdan Sivertsen for å nevne noen. Av musikalske prosjekter kan nevnes Mozarts Requiem med strykere fra Kringkastingsorkesteret og blåsere fra Operaorkesteret, Duke Ellingtons «Sacred Concert» i samarbeid med Little Big Band, tidenes jazzkonsert i Vinger kirke i samarbeid med Ytre Suløen Jassensemble, «Go Latin» med Sjeselong og Queen-musikk med blant annet Gaute Ormåsen som solist.

Omfattende reisevirksomhet

Korets reisevirksomhet har foruten flere steder i Norge gått til vennskapsbyene Arvika, Skive og Ylöjärvi, der med konsert i Tempelkyrkan. Videre har vi besøkt Galway i Irland, Roma og Budapest, der koret sang i Mattias-kirken, Ungarns nasjonalhelligdom, videre Tallin, Praha, Krakow. Konsert på Færøyene på Nordisk kortreff er også med på  den etter hvert lange listen over høydepunkter.

Fra Festningsspillet 2014

Blandakoret er et aktivt kor som blant annet er å høre hver 17. mai ved Rustad- og Lier- bautaene og i 17. mai-toget. I Festningsspillet har koret vært aktivt med i alle oppsettingene, likeledes i vandreforestillingene Denne hæll are sida, Elvelangs og Spor.

Skal koret fortsatt bestå, ønskes det at yngre krefter viser interesse og kommer til øvelsene i Herdahlsalen på mandagskveldene under kyndig ledelse av korets dirigent Svein Erik Sagbraaten.

Dirigenter gjennom årene:

Eli Helene Skogvoll 1976-1987, Stein Røe 1987-1995
Erland Dalen 1995-2001, Live Weider Ellefsen 2001-2002 (vikariat)
Erland Dalen 2002-2004, Svein Arne Korshamn 2004
Erland Dalen 2005, Kjell Inge Midtskog 2005-2006