Krigsseilernes historie er en spesiell del av vår historie. Etter en gjennomgang av opplysninger i nettstedene sjohistorie.no, Krigsseileregisteret.no og warsailors.-com har vi funnet fram til krigsseilere fra Kongsvinger og noen detaljer om disse.
Arne Benterud , født i Brandval 27.09.1924, adresse Roverud. Han var påmønstret flytende hvalkokeri M/S James Clark Ross (stilling ukjent) 22.09.1944 -14.06.1945. Dette var første hvalkokeri som kom hjem til Norge etter krigen. Mange tonn hvalolje ble til uendelig mange kilo med etterlengtet margarin.
Ragnar Berg, født i Vinger 10.06.1918, adresse Kongsvinger og Arendal.
Mønstringshistorie: M/S Toledo, matros, 13.09.1939 -12.12.1940.
D/S Lutz, matros, 22.01.1941 – 23.03.1943.
M/S Tropic Star, (stilling ukjent) 20.04.1943 – ukjent
M/T Ferncourt, (stilling ukjent) 28.04.1943 – ukjent
M/S Abraham Lincoln, matros, 03.05.1943 – 29.05.1943
Navigasjonsskole i London 18.06.1943 -31.01.1944.
D/S Lyra, matros, 14.02.1944 -12.08.1944
M/T Dageid, matros, 02.09.1944 – 29.11.1944
D/T Petter II, 3. styrmann, 11.12.1944 – 10.09.1945
D/T Petter II, 2. styrman. 10.09.1945 – 11.06.1946.
Omkom i en eksplosjonsulykke om bord på D/T Gundine i Trinidad havn 02.06.1952.Tildelt Krigsmedaljen 05.12.1980 og Haakon VIIs frihetsmedalje (dato ukjent).
Karl Oskar Olafsen Berg, fødested Austmarka 03.08. 1898, bosted Sandar. Påmønstret flytende hvalkokeri D/S Taffelberg 1939 – 1940. Stilling ukjent.
D/S Taffelberg ble minesprengt utenfor Englands vestkyst 28.01.1941, reparert og ombygd til tankskip. Torpedert av tysk U-482 08.09.1944, 112 personer omkom, derav to norske.
Trygve Hugo Berg, født i Kongsvinger 11.01.1920. Var med i krigen i Norge i 1940. Kom med i illegalt arbeid høsten 1940. Arrestert i januar 1941, satt på Møllergata 19, men slapp ut etter kort tid. Rømte til Sverige i april 1941.
Påmønstret M/T Storsten som messegutt. M/T Storsten lå internert i Sverige og rømte fra internering. Senket av tysk tråler og tyske fly i Skagerak 01.04.1942. Berg omkom denne dagen.
Einar Emil Bråthen, Født i Vinger 23.03.1893, bosted Botne pr. Holmestrand.
Påmønstret flytende hvalkokeri D/S Southern Princess som hvalfanger 1939 -1940.
Arbeidet på County Hotel i London 08.09.1942 – 16.08.1944, deretter i marinetjeneste til 10.12.1945.
D/S Southern Princess ble torpedert 17.03.1943, av U-600, på reise fra USA til England med 19000 tonn olje.
Kåre Sæter Edvardsen, fødested Solum 16.09.1912, bosatt Hovfoss, Roverud stasjon, pr. Kongsvinger.
Mønstringshistorie: M/S Touraine (stilling ukjent) 08.02.1940 – 16.08.1940.
M/S Touraine var på reise i konvoi fra Clyde til Sydney i ballast. M/S TOURAINE mistet konvoien natt til 7. oktober 1940. Allerede samme dag ble fartøyet torpedert av tysk U59 i posisjon 5512 N og 1018 W, vest av Bloody Foreland. Ingen drept under torpederingen. En av livbåtene ble tatt opp neste kveld, de to andre nådde ved egen hjelp Arranmore og Torry Island 10. oktober. Kokken døde på sykehus i Irland 11. oktober 1940 etter skader han hadde pådratt seg.
M/T Thelma, pumpemann, 05.09.1940 – 04.01.1941
D/S Fagersten, fyrbøter, 24.02.1941 -23.07.1941
D/S Lago, fyebøter, 10.08.1941 -10.09.1941
D/S Askeladden, fyrbøter, 10.10.1941 – 10.12.1941
D/S Ledaal, (stilling ukjent) 15.12.1941 – 17.04.1942
D/S Borgholm, fyrbøter, 18.04.1942 -20.05.1942
D/S Grado, (stilling ukjent) 27.05.1942 – 26.06.1942
D/S Spica, (stilling ukjent) 17.06.1942 – 21.09.1942
D/S Ingertre, fyrbøter, 01.10.1942 – 07.07.1943
M/T Haakon Hauan, (stilling ukjent) 14.07.1943 – 16.10.1943
D/S Lido, smører, 19.10.1943 – 26.10.1943
D/S Boreas, fyrbøter, 19.11.1943 – 04.02.1944
D/S Grey County, fyrbøter, 28.02.1944 – 13.11.1944
M/T Østhav, motormann, 13.12.1944 – 18.07.1945
M/S Canada, stilling ukjent) 27.07.1945 – august 1945.
Edvardsen ble tildelt Krigsmedaljen 29.01.1980 og Haakon VIIs frihetsmedalje.
Kristian Engen, født i Brandval 19.06.1917, bosted Oslo.
Mønstringshistorie: D/S Lom, matros, 10.05.1941 – 26.06.1941
D/S Borgolm, matros, datoer ukjent.
D/S Thore Hafte, matros, datoer ukjent.
Omkom i alminnelig ulykke, drukning, i Port Talbot 09.08.1941.
Jan Ivar Eriksen, født i Brandval 21.07.1927, bosatt i Brandval.
Kom til London 06.03.1945 fra Stockholm.
Mønstringshistorie: D/S Erica, messegutt, 05.04.1945 – 05.10.1945
D/S Kong Dag, passasjer til Norge 16.10.1945
Jacob Erlandsen, født i Kongsvinger 25.04.1893.
Mønstringshistorie: D/S Ramø, fyrbøter, dato ukjent – 26.06.1938
D/S Lysefjord, fyrbøter, 27.09.1941 – 17.10.1942
D/S Berthe Brøvig, fyrbøter, 07.11.1942 – 01.05.1943
D/S Rio Novo, fyrbøter, 19.07.1943 -30.07.1943
Jacob Forseth, født 05.03.1868, bosatt Kongsvinger.
Påmønstret flytende hvalkokeri D/S Ole Wegger som lege, 1939 – 14.01.1941.
14.1.1941 – D/S Ole Wegger kapret på fangstfeltet av den tyske hjelpekrysser Penguin. Brakt til Frankrike og senket ved Rouen. Hevet igjen etter krigen, dokksatt i England. Mannskapet sendt hjem til Norge, ankom Sandefjord 05.05.1941.
Kåre Henry Holmqvist, Født i Vinger 31.03.1924, bosatt Mellem, Austmarka, Åbogen st,.
Holmqvist kom til London fra Sverige 20.08.1944.
Mønstringshistorie: D/S Jan, lemper, 23.09.1944 – 24.01.1945
D/S Snar, lemper, 15.02.1945 – 05.05.1945
D/S Solhavn, smører, 22.05.1945 – 19.11.1945
Bjarne Edsberg Jacobsen, født i Kongsvinger 04.01.1919, adresse Løkkegt. 6 Kongsvinger
Mønstringshistorie: M/S Soløy, smører/motormann, 21.08.1939 – 24.06.1941.
Torpedert (Senket) 24/6 av tysk ubåt U-203 i pos. N 54.44′,
W 39.41′ på reise fra Bermuda til Hull med hvete. Alle reddet.
M/S Slemmestad, motormann, 20.09.194 – 29.11.1941
M/S John Bakke, 4. maskinist, 06.02.1942 -31.08.1945.
M/S John Bakke var et av de norske skipene som rømte fra internering i Gøteborg 23.01.1941, «operasjon Rubble».
Tildelt Krigsmedaljen og Haakon VIIs frihetsmedalje.
Ole Jakobsen, født i Kongsvinger 20.07.1902.
Mønstringshistorie: M/S Oslofjord, purser, dato ukjent – 01.12.1940.
M/S Oslofjord minesprengt eller torpedert utenfor munningen av Tyne 01.12.1940, alle reddet.
D/S Lyra, purser, dato ukjent – 17.06.1941
Ole Johansen, født i Kongsvinger 16.02.1904, bosted Oslo.
Mønstringshistorie: D/S Henrik Ibsen, stilling ukjent, 11.02.1943 – 23.06.1943
D/S Norlom, stilling ukjent, 01.07.1943 – 02.12.1943
D/S Norlom krigsforlist ved flyangrep på Bari havn 02.12.1943, 36 reddet, 6 savnet.
D/S Balduin, stilling ukjent, 25.01.1944 – 04.02.1944
D/S Gaston Micard, stilling ukjent, 14.02.1944 – 26.08.1944
D/S Kolsdal, stilling ukjent, 21.09.1944 – 19.09.1944
D/S Iron Baron, stilling ukjent, 19.10.1944 – 23.03.1945
D/S Munin, stilling ukjent, 12.04.1945 – 29.08.1945.
D/S Kolsdal og D/S Munin deltok i de alliertes invasjon i Normandie i 1944.
Ole Thomas Lieberg, født i Kongsvinger 09.07.1901, bosatt i Borre.
Mønstringshistorie: M/S San Andres, maskinsjef, 27.01.1939 – 10.07.1946
Tildelt Krigsmedaljen og Haakon VIIs frihetsmedalje.
Karl Magne Linnerud, født i Kongsvinger 05.01.1913, adresse Løkkegt. 18, Kongsvinger.
Mønstringshistorie: M/S Tarn, smører, 30.09.39 – 21.05.1940
M/S Nyhorn, motormann, 06.06.1940 – 30.06.1940.
M/S Nyhorn internert 30. juni 1940 i Casablanca av Vichy-myndighetene. (Kilde: Nortraships flåte. 1. Hegland).
11/1942 – Senket av franskmennene i elven Sebou ved Port Lyautey under den allierte invasjonen i Nord Afrika. Karl Linnerud var med da flere av mannskapet flyktet fra Casablanca til Gibraltar i mai 1942, han kom til London 15.07.1942.
M/S Tungsha, stilling ukjent, 29.07.1942 – 26.08.1942
M/S Bernhard, stilling ukjent, 21.09.1942 – 28.02.1943
M/S Veni, smører, 08.06.1943 – 14.04.1943
D/S Nea, stilling ukjent, 19.04.1943 -31.07.1943
D/S Helgøy, motormann, 03.08.1943 – 14.08.1943
D/S lom, stilling ukjent, 16.08.1943 – 07.09.1943
D/S Lom forliste under tysk flyangrep på Bari havn 02.12.1943.
M/S Danio, motormann, 11.09.1943 – 18.11.1943
D/S Marita, stilling ukjent, 02.12.1943 – 18.03.1944
D/S Iris (svensk), kullemper, 22.04.1944 -25.05.1944
D/S Aragon, kullemper, 27.06.1944 – 30.10.1944
D/S Hiram, kullemper, 24.01.1945 -29.05.1945
D/S Pollux, smører, 09.06.1945 – 13.07.1945
Linnerud ble tildelt Krigsmedaljen 22.02.1980 og Haakon VIIs frihetsmedalje.
Robert Thorbjørn Mentsrud, født i Kongsvinger 30.06.1917, bosatt Slemdal.
Mønstringshistorie: D/S Loke, messegutt, 07.07.1939 – 13.07.1943
D/S, Donkeymann, 02.08.1939 – 04.05.1946.
Tildelt krigsmedaljen 08.05.1980 og Haakon VIIs frihetsmedalje.
Rolf Filip Signvald Milde: Født i Kongsvinger 03.03.1903, bosatt i Sandefjord.
Mønstringshistorie: D/S Ask, matros, 02.01.1941 – 12.02.1941
D/S Måkefjell, matros, 16.05.1941 – 01.10.1941
D/S Sirhei, matros, 14.10.1941 – 25.10.1941
D/S Raftsund, matros, 04.11.1941 – 17.12.1941
D/S Ingrid, matros, 05.01.1942 – 19.01.1942
D/S Ingrid grunnstøtte ved Island of Firee, Hebridene på reise fra Loch Ewe til Cuba 19.01.1942, alle reddet.
D/S Inger Lise, matros, 16.03.1942 – 01.04.1942
D/S Berto, matros, 02.05.1942 – 16.07.1942
D/S Petter II, matros, 30.07.1942 – 10.10.1942
D/S Spes, matros, 31.10.1942 – 23.11.1942
Skytterskole Dumbarton Scotland 01.11.1942 -18.12.1942
D/S Ingerfem, matros/skytter 19.12.1942 – 29.12.1942
Ex gratia-arkivet
Registernummer under krigen: London 30819, NY 17109.
Nortrashipflåtens Skyttere 1941 til 1946:
Skytter nr. 540: Milde, Rolf Filip Sigvald. Født 5.3.1903 i Kongsvinger.
Var med i den spanske borgerkrig, ble såret og kom hjem i 1939.
Tok hyre i 1940 på et tysk skip som skulle til Hamburg, men underveis overmannet mannskapet tyskerne og dro til England. Her meldte han seg til marinen og ble utdannet til skytter i Dumbarton, Skottland.
Senere gjorde han tjeneste som skytter på følgende norske handelsskip:
D/S Ingerfem fra 19.12.1942 og omkom bare 11 dager etter da skipet ble torpedert i Nord Atlanteren den 29.desember 1942. Av en besetning på 41 mann ble bare en mann reddet, som forøvrig var skytter.
Våre falne
MILDE, Rolf Filip Signvald, matros, kanonér, Kongsvinger. Født 3. mai 1903 i Kongsvinger, s. av Fredrik Milde, f. 1864, d. 1944, og Anna f. Hansen, f. 1870, d. 1939, 1 barn. Var med i den spanske borgerkrig, ble såret og kom hjem i 1939. Tok i 1940 hyre på et skip som skulle til Tyskland, men underveis overmannet mannskapet tyskerne og dro til England. Seilte siden som matros og skytter på D/S Ingerfem til han omkom 29. desember 1942, da skipet ble torpedert i Nord-Atlanteren. – Tildelt Krigsmedaljen.
Erling Osvald Nilsen, født i Kongsvinger 26.08.1914, bosatt i Kongsvinger.
Mønstringshistorie: M/T William Strachan, donkeymann, 22.0.1939 – 14.10.1943
M/T Aristophanes, donkeymann, 01.12.1943 – ukjent avmønstring
Johan Wessel Norberg, født i Vinger 15.08.1906, bosatt i Oslo.
Mønstringshistorie: M/S Titania, motormann, 03.05.1937 – 28.04.1941
M/S Tamerlane, motormann, 01.04.1941 – 20.10.1941
M/S Fernwood, Maskinassistent, 20.10.1941 – 28.04.1942
M/S Kong Sverre, maskinassistent, 01.10.1942 – 24.05.1943
Deltok i alliert landgang i Algerie i oktober 1942.
M/S Ferbank, maskinassistent, 15.07.1943 – 01.04.1944
M/S Ferbank, 3.maskinist, 01.04.1944 – 11.10.1945
Tildelt Krigsmedaljen 03.03.1981 og Haakon VIIs frihetsmedalje 1988.
Trygve Oliver Skjørberg, født i Vinger 24.12.1898, bosatt i Kongsvinger.
Mønstringshistorie: M/S Torrens, båtsmann, 29.05.1939 – 01.01.1941
M/S Torrens, 4. styrmann, 01.01.1941 – 20.05.1941
D/S Norviken, 2. styrmann, 20.05.1941 – 09.04.1942
Minnehallen i Stavern skriver:
4/1942: På reise i ballast fra Madras til Bombay. Utenfor Trincomalee på Sri Lanka ble hun 9. april 1942 angrepet av japanske fly. 38 mann gikk i livbåtene og rodde mot land under stadige flyangrep. På land gjemte de seg i skogen. Innfødte kom til, og de hardest sårede ble brakt til sykehus. Kaptein Pareli Berg og tre kinesere omkom under angrepet. D/S Norviken holdt seg flytende og strandet senere ved Timkovie, der de fem norske offiserene kom seg om bord og fikk satt ankeret. Skipsskroget var i elendig forfatning. Strandpolitiet oppdaget så at vrakrøvere var på ferde. En time senere brøt det ut brann i vraket med eksplosjoner. D/S Norviken brant ut og brakk i to.
D/S Dah Pu, 2. styrmann, 19.06.1942 – 30.11.1942
D/S Mimer, 1. styrmann, 01.12.1942 – 30.04.1943
D/S Hai Dah, 1. styrmann, 13.07.1943 – august 1946.
Tildelt krigsmedalsjen 28.05.1980 og Haakon VIIs fredsmedalje
Thoralf Wilhelm Storeide, født 28.01.1916 i Sandnessjøen, bosatt i Kongsvinger.
Mønstringshistorie: M/S Dicto, lettmatros, ukjent dato – august 1941
M/T Rigmor, Matros, sptember 1941 – 02.04.1942.
M/T Rigmor: Flyangrep 2. april 1942 av tyske fly og synker utenfor den svenske vestkysten (KVARSTADBÅTENE) (Kilde: Nortraships flåte. 2. Hegland). Hele mannskapet forlot skipet, og det ble deretter beskutt og senket av HMS Faulknor.
En av ” Kvarstadbåtene ” som brøt blokaden. Bombet til vrak av tyske fly. Senket av HMS Faulknor i posisjon 57 30 N og 02 24 Ø. Alle 40 mann ombord overlevde og ble tatt opp av HMS Eskimo.
Tildelt Krigsmedaljen.
Ivar Svennungsen, født i Kongsvinger 19.10.1901.
Mønstringshistorie: D/S Gezina, motormann, februar 1941 – mars 1941
M/T Caledonia, motormann,
Minnehallen i Stavern skriver:
På reise i konvoi fra Halifax til britisk havn lastet med 13.700 tonn olje. Konvoien ble 28. april 1941 angrepet av fire tyske ubåter. Samme dag ble også CALEDONIA angrepet og torpedert av tysk U-96 (Fregattenkapitän Heinrich Lehmann-Willenbrock). Torpedoen traff maskinrommet, der sju mann ble drept. Vannet fosset inn, og CALEDONIA sank med akterskipet. 24 mann kom om bord i livbåt, mens seks ennå befant seg om bord. Et britisk tankskip foran dem var blitt torpedert omtrent samtidig, og bensinbrann spredte seg ut over havflaten. Bare en av de seks klarte å hoppe ned i livbåten, de fem andre drev i havet mot bensinflammene og var redningsløst fortapt. Livbåten forsøkte å nå dem flere ganger, men måtte gi opp i den intense varmen. De overlevende ble tatt opp et par timer senere og ført i land i Greenock 1. mai. 12 mann omkom.
D/S Victo, fyrbøter, 21.07.1941 – 31.07.1941
D/S Libra, motormann, 08.08.1941 – 13.10.1941
M/S Toronto, motormann, 28.10.1941 – 28.11.1941
D/S Skum, stilling ukjent, datoer ukjent
D/S Gulhaug, motormann, datoer ukjent
John Trygve Øiongen, født i Kongsvinger26.04.1913, adresse Storgt. 15 Kongsvinger.
Mønstringshistorie: M/T O.B. Sørensen, lettmatros, 02.04.1940 – 25.05.1942
M/T Marina, ukjent stilling, 05.08.1942 -18.12.1942
D/S Ramø, matros, 01.01.1944 – 06.06.1944
M/T Seierstad, matros, 08.08.1944 – ukjent dato
M/S Tai Yin , matros, 15.09.1944 – ukjent dato
M/T Storanger, matros, 26.10.1944 -08.02.1945
M/T Mosli. matros, 12.02.1945 – 21.04.1945
Tidelt krigsmedaljen 26.02.1980.
Bernt Martinius Aas, født i Kongsvinger 28.02.1909, adresse Oberst Krebsgt. 2 Kongsvinger.
Mønstringshistorie: M/S Tai Shan, matros, 15.11.1940 – 11.02.1941
Skipet lå i Gøteborg ved krigsutbruddet sammen med andre norske skip M/S ELISABETH BAKKE – M/S JOHN BAKKE – M/S TAURUS og M/T RANJA. TAI SHAN og de andre skipene brøt blokaden under operasjon RUBBLE og seilte fra Gøteborg 23.1.1941 med ankomst Kirkwall 25. januar 1941. Skipet gikk så inn i Nortraships tjeneste.
M/S Toronto, lettmatros, 11.03.1942 – 30.10.1942
M/T Salamis, matros, 16.11.1942 – 05.04.1944
M/T Norsol, matros, 25.04.1944 – 20.10.1944
M/T Salamis, matros, 10.11.1944 – 28.04.1945
M/T Polartank, matros, 20.08.1945 – 09.11.1945
Bernt Aas var om bord på M/Y Salamis da denne lå i Bari under det tyske bombeangrepet på Bari havn i 1943. Han fikk varige skader etter å bli utsatt for sennepsgass.
Tildeltkrigsmedaljen 12.12.1941
Bari-tragedien (1943)
Hentet fra Guri Hjeltnes, Handelsflåten i krig 1939-1945. Bd. 3. Sjømann, lang vakt, Oslo 1995: 324.
“På adriaterhavssiden var Bari blant de viktigste forsyningshavnene og sentral base for lettere allierte sjøstridskrefter. Her lyktes det Luftwaffe å påføre de allierte et dramatisk tap, natt til 3. desember 1943. En stor konvoi var ankommet Bari og lå tett til ankers i havneområdet, med ammunisjonsskip, tankskip og forsyningsskip. Ett amerikansk skip var lastet med sennepsgass som skulle lagres i beredskap, dersom tyskerne gjorde alvor av trusselen om å benytte gass. Tyske fly bombet og ødela to ammunisjonsskip og fjorten andre skip, deriblant sprang skipet med sennepsgass i luften midt mellom de tettpakkede skipene. Flertallet var sjøfolk som kjempet forgjeves i sjøen med flammer og dødbringende luft”.
“Fem av skipene på Bari havn var norske: D/S Bollsta ble senket, fem døde. D/S Norlom sank, fem døde. D/S Vest var skadd og satt ut av spill resten av krigen. D/S Lom var totaltap, tre døde. M/T Salamis fikk lettere skader. Mange av sjøfolkene som overlevde, slet med skader i lang tid. Flere opplevde smerter i øynene og ble blindet”.