Laurits Leonhard Gulbrandsen – ga orgel til Vinger kirke

På en spiss bauta bak Vinger kirke, ved siden av koret, står det:

Overrettssagfører Laurits Leonhard Gulbrandsen

født. 29 Juli 1846
død 30 Septbr 1893
og hans Moder
Christiane født Lie
født 5 Marts 1809
død 18 Februar 1886

Han var født i Ålesund/Borgund av foreldrene Christiane, født Lie, og skipper Godtfred Olaus Gulbrandsen. Faren døde da han var ung. I alle fall giftet moren seg som enke i 1851 med en skipsfører Tyrholm og flyttet til Molde. Hun har trolig blitt enke igjen før hun flyttet til Kongsvinger, til det som ser ut til å være den eneste barnet, en gang mellom 1875 og 1885. Hun døde i 1886, nesten 77 år gammel.

Etter juristeksamen i 1865 kom han til Kongsvinger i 1874 som fullmektig hos daværende sorenskriver Wessel Berg. I 1885 bodde han og moren i Kirkestredet 1, det som er kalt ‘Klokkergården’ etter klokker Hans Hansen, med en tjenestepike. I samme gård bodde også Kjøpmann Hans Kristian Walby med familie og to tjenestepiker.

I Kongsvinger og omegn gjorde han aktiv innsats på ulike områder, som det går fram av et minneord i Hedemarkens Amtstidende 3. oktober 1893:

Etter længere Tids Sygelighet og et Par Maaneders Sykeleie er Overrettssagfører Laurits Leonhard Gulbrandsen her i Byen i Lørdags afgaaet ved Døden i en Alder av vel 47 Aar. Afdøde km her til Byen i 1874 som edsvoren Fuldmæktig hos Sorenskriver i Vinger og Odalen, Wessel-Berg , hvilken stilling han innehavde, indtil han i 1878 ved nuværende Stiftamtmand Stangs Udnævnelse til Assessor i Kristiania Byret overtog dennes Sagførerforretning, som han i Løbet av nogen Aar betydelig oparbeidede.

Foruden at være en anseet Jurist, der som saadan nød stor Tillid og ble meget benyttet, vandt Gulbrandsen gjennem sit vennesæle Væsen og gode Hjerte mange Venner i By og Bygd, som med Bedrøvelse var Vidne til, hvorledes han Tid efter anden faldt af, og som nu beklager den gode Kammerats og den brave Medborgers tidlige Bortgang. I Kommunen og ande offenlige Gjøremål var Afdøde meget anvendt, saasledes i mange Aar Medlem af Formand-  eller Representantskabet, Overformynder, første Direktør i Samlaget, Direktør i Sparebanken o.m.

I fjor Sommer besøgte Gulbrandsen Karlsbad , men hans tidligere gode Helbred var allerede brudt, han kom sig hjem og har siden den Tid skrantet. I sommer laa han en Tid paa Diakonissehuset i Kristiania og siden ved Tjømø Bad, men hjemkommen herfra maatte han gaa til sengs for aldrig at reise sig.

Han hadde i 1893 opprettet et legat på kr. 5000 til byens fattige, og han gav også en testamentarisk gave på kr. 4000 til nytt orgel i Vinger kirke. Dette dekket det som orgelet kostet, som ble tatt i bruk i 1895. Det var det første orgelet som ble satt opp på det nye galleriet over inngangen og erstattet Bonnerud-orgelet bak og over alteret. Det var mer eller mindre i bruk fram til det ble installert nytt orgel i 1960.  Gulbrandsen hadde også testamentert større og mindre summer til personer og formål i og rundt Kongsvinger.

Kilde: Folketelling, kirkebøker, Hedemarkens Amtstidende og andre kilder på nettet..